Translate

donderdag 30 januari 2014

Fruit Cobbler

Dit is één van onze zomer favorieten en oorspronkelijk een recept van Jamie Oliver. Het is een warme fruitcompote met een scones - achtige toplaag. Heerlijk met vanille ijs of koude vanille vla. Je kunt het de hele zomer door maken. Ik meng het klein fruit dat er op dat moment is met rabarber, appel of peer. 

 

Ingrediënten(6p):

750 gram klein fruit, zoals aardbeien,
bosbessen, frambozen, abrikozen
2 stengels rabarber
1 peer of 1 appel
5 eetlepels suikers
1 scheut balsamico azijn
110 gram koude boter
225 gram zelfrijzend bakmeel(of speltbloem + 1 theel. bakpoeder)
70 gram suiker
120 ml karnemelk
1 snufje zout
1 eetlepel extra suiker voor over het deeg

Bereidingswijze:

Maak al het fruit schoon en snijd de rabarber in stukken. Verwarm dit met 5 eetlepels suiker en de scheut balsamico voor 5 minuten.
Mix de boter en het zelfrijzendbakmeel en het zout in de keukenmachine totdat het eruit ziet als broodkruimels. Doe het in een kom en voeg de suiker en de karnemelk toe en kneed snel tot samenhangend deeg. Niet te lang kneden. Rol het deeg in ballen zo groot als walnoten. Giet het warme fruit in een ovenschaal en leg de deegballen bovenop, zodat het fruit helemaal bedekt is. Strooi er wat suiker overheen en bak in de oven voor 30 minuten op 180 graden.



1 opmerking:

  1. Bedankt voor dit heerlijke recept! Mijn schoonmoeder maakte dit altijd met kerst. Door haar overlijden heb ik niet meer om het recept kunnen vragen. Ben heel blij dat ik het nu zelf kan gaan maken. Dit vind ik het heerlijkste dessert wat er is.

    BeantwoordenVerwijderen