Translate

dinsdag 7 januari 2014

Oliebollen

Oliebollen zijn voor mij onlosmakelijk verbonden met Oud en Nieuw. Waar ik me ook ter wereld bevind, Oliebollen worden er gebakken op 31 december,  en het liefst door mijzelf. In de ochtend van 31 december begin ik al met het maken van bisschopswijn en het beslag voor de oliebollen zodat het een aantal uren kan rijzen. Het bakken doe ik in de middag zodat iedereen rond theetijd een warme oliebol kan komen halen uit de keuken! Ook dit jaar kwamen er weer vriendinnen langs om even een kommetje bisschopswijn en een warme oliebol met me te delen. Dat is voor mij echt de gezelligheid van oudjaarsdag!


Ingrediƫnten (30 stuks):

500 gram bloem (ik gebruik speltbloem)
25 gram verse gist
1 ei
1/2 liter lauwe melk (of 350 ml melk en 150 ml bier)
200 gram gewelde en gewassen krenten en rozijnen
50 gram verse sucade fijn gesneden
2 goudreinetten in blokjes gesneden
snuf zout
zonnebloemolie om in te bakken

Bereiding:

Doe de bloem in een kom, maak in het midden een kuiltje en giet hierin de gist, die met een beetje lauwe melk is opgelost. Voeg het ei en de overige melk toe en maak, vanuit het midden te beginnen, van de bloem met de melk en het zout een glad beslag. Roer er dan de gewelde en gewassen en zo droog mogelijk uitgelekte krenten en rozijnen en gesnipperde sucade en appelen doorheen, sla alles met een houten lepel tot een luchtig beslag en laat het, afgedekt met een vochtige theedoek, op een warme plek ruim 1,5 uur rijzen. Verwarm de olie  tot 180 graden (als een stukje brood er bruin in wordt, is het op temeperatuur) Vorm dan van het deeg met 2 eetlepels, die eerst in de hete olie gedoopt zijn, bollen en laat die in de hete olie glijden. Maak er eerst eentje en snijd die open om te kijken of de binnenkant ook gaar is. De meeste ballen draaien vanzelf om als de onderkant gaar is. Zo niet geef ze dan een klein zetje. Laat ze uitlekken in een vergiet dat bekleed is met keukenpapier. Bestrooi ze vlak voor het opdienen met poedersuiker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten